• რეკლამა საიტზე
  • კონტაქტი
  • ჩვენ შესახებ
Sunday, September 24, 2023
TTimes.GE
No Result
View All Result
18 °c
Tbilisi
  • მთავარი
  • პოლიტიკა
  • ექსკლუზივი
  • მსოფლიო
  • პერსონა
  • საზოგადოება
  • სპორტი
  • რელიგია
  • კატეგორიები
    • თბილისური ამბები
    • ბიზნესი და ეკონომიკა
    • სამართალი
    • ანალიტიკა
    • კულტურა
    • განათლება და მეცნიერება
    • მოგზაურობა
    • მკითხველის ბლოგი
    • რჩევები
No Result
View All Result
  • მთავარი
  • პოლიტიკა
  • ექსკლუზივი
  • მსოფლიო
  • პერსონა
  • საზოგადოება
  • სპორტი
  • რელიგია
  • კატეგორიები
    • თბილისური ამბები
    • ბიზნესი და ეკონომიკა
    • სამართალი
    • ანალიტიკა
    • კულტურა
    • განათლება და მეცნიერება
    • მოგზაურობა
    • მკითხველის ბლოგი
    • რჩევები
No Result
View All Result
TTimes.GE
No Result
View All Result
Home კულტურა

გვყავს თუ არა მომავალი დირიჟორები?

2014/05/11
in კულტურა
Reading Time: 1 min
2
SHARES
24
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

unnamedსულ ახლახანს საქართველოს მოსიკალური ცენტრის ხელმძღვანელობის ინიციატივით თბილისში ჩატარდა საგუნდო მუსიკის მეოთხე ფესტივალი. როგორ მიმდინარეობდა ფესტივალი, ასევე როგორია ზოგადად სადირიჟორო ხელოვნების დღევანდელი მდგომარეობა და მისი განვითარების პერსპექტივები „თბილისი თაიმსი“ ცნობილ დირიჟორს, საქართველოს სახალხო არტისტს, პროფესორ გივი მუნჯიშვილს ესაუბრა.

სულ ახლხანს თბილისში ჩატარდა  საგუნდო მუსიკის ფესტივალი. როგორ შეაფასებდით, რამდენად მნიშვნელოვანია მსგავსი ფესტივალების არსებობა?  

ყველა ფესტივალი საერთოდ ძალიან საინტერესოა. ჩვენი საგუნდო ფესტივალი მნიშვნელოვანია პირველ რიგში იმით, რომ ხელს უწყობს საგუნდო აკადემიური მუსიკის განვითრებას და ახალ ახალი ნიმუშების შექმნას. მეორეს მხრივ საინტერესოა ახალგაზრდა საგუნდო დირიჯორების გამოსავლენად, რომლებიც თავისი კოლექტვით ჩამოდიან საქართველოს სხვადასხვა ქალაქებიდან და მთელი წლის საუკეთესო ნამუშევრებით წარსდგებიან თბილისელი მსმენელის წინაშე. საგუნდო მუსიკის მეოთხე ფესტივალმა წელს უკვე მაღალ ხარისხში წარმოაჩინა  ახალი ნაწარმოებები, აგრეთვე თვალსაჩინოდ გამოჩნდა წინსვლა საგუნდო დირიჯორობაშიც .

რას გულისხმობს დირიჟორობის შესწავლა და რამდენად დიდია სტუდენტთა ინტერესი ამ მიმართულებით?

დირიჟორობის შესწავლა საერთოდ რთული ხელოვნებაა. დირიჟორმა ხელებით, ნაწილობრივ სახით, მიმიკით, თვალებით უნდა მართოს და გამოხატოს მუსიკა, რომელსაც თვითონ გრძნობს. დირიჟორს არ აქვს, ესა თუ ის საკრავი (როგორც ვთქვათ პიანისტს ფორტეპიანო, მევიოლინეს ვიოლინო და ასე შემდეგ ), მას ჰყავს ცოცოხალი ხმებისაგან შემდგარი გუნდი, ან სხავდასხვა ინსტრუმენტებისაგან შემდგარი ორკესტრი, ანუ დირიჟორს კოლექტივთან აქვს საქმე, რაც გაცილებით რთულია. ამ ყველაფერს დირიჟორმა თავი უნდა მოუყაროს და ამღეროს ან დააკვრევინოს ისე როგორც თვითონ გრძნობს.

რაც შეეხება მომავალ დირიჟორებს  თბილისი სახელმწიფო კონსერვატორიის სადირიჯორო  კათედრამ  შეიძლება ითქვას, მოკლე ხანში აღზარდა ძალიან ნიჭიერი  დირიჟორები, როგორც საგუნდო, ასევე ორკესტრის. მათ შემდგომში წარმატებით გაგრძელეს მოღვაწეობა. ჩვენი კონსერვატორიის აღზრდილი იყო ყველასათვის ცნობილი დირიჟორი ჯანსულ კახიძე. ჩვენი ახალგაზრდა კურსდამთავრებულებიდან გერმანიაში წარმატებით მუშაობს ჩემი მოსწავლე გოჩა მოსიაშვილი. სულ ახლხანს დათო კინწურაშვილი აირჩიეს საოპერო თეატრის ხელმღვანელად. ყველას ვერ ჩამოვთვლი….

რა მდგომარეობაა, რამდენად ექცევა ყურადღება სადირიჟორო ხელოვნებას?

საქართველოში სადირიჟორო ხელოვნების შესწავლას შედარებით მცირე ხნის ისტორია აქვს. პროფესიული ხელოვნების დასაუფლებლად ერთი საუკუნე  ძალიან მცირე პერიოდია. დაინტერესებული, ნიჭიერი ახალგაზრდები რუსეთში და ევროპის ქვეყნებში მიდიოდნენ კალსიკური მუსიკის განათლების მისაღებად. დავაკვირდეთ ქართველი ადამიანის გენს–ნიჭს. ძველად როდესაც ევროპასთან არ გვქონდა ურთიერთობა და არ ვიცოდით რა იყო სადირიჟორო ხელოვნება, ჩვენს ეკლესია – მონასცრებში გალობა მაღალ დონეზე იდგა. მგალობელთა გუნდებს ჰყავდათ თავინათი ხელმძღვანელი სრული მგალობლები, ანუ დღევანდელი რეგენტი, რომელიც ხელმძღვანელობდა საეკლესიო გუნდს. შემდგომში ჩვენ ვეზაირეთ სანოტო დამწერლობასაც. დღეს ახალგაზრდებს ბევრად მეტი საშუალება აქვთ გაეცნონ სადირიჯორო ხელოვნებას. ამაში მათ ეხმარებატ, ტელევიზია, აუდიო და ვიდეო ჩანაწერები, ინტერნეტი…. და მაინც ყველაზე მეტად ექცევა ყურადღება და მომავალშიც უნდა ექცეოდეს სადირიჟორო ტექნოლოგიების დაუფლებას და საერთო მუსიკალურ განათლებას.

რა არის ყველაზე მთავარი დირიჟორობის შესწავლის პროცესში?

თქმა იმისა, თუ რა არის მთავარი დირიჯორობის შესწავლის პროცესში შეუძლებელია, იმიტომ, რომ დირიჟორობა კომპლექსური რთული ხელოვნებაა. გარდა იმისა, რომ მუსიკალურ ლიტერატურას უნდა დაეუფლო, ყველაზე დიდი სირთულე ხშირად ჩნდება ხოლმე შემსრულებელთან ურთიერთობაში. შემსრულებლები ბევრნი არიან, დირიჟორის ვალია შესრულების პროცესში ყველასთან ჰქონდეს ურთერთობა. ამ საკითხის მოგვარება ბევრ დიროჟორს უჭირს. დირიჟორი მიხეილ ძიძიშვილი ხშირად გვეუბნებოდა ხოლმე: “ორკესტრთან ან გუნდთან რომ დგახარ, თითეულ მათგანს უნდა ეგონოს, რომ მისთვის დირიჟორობ“

ზოგიერთი ახალგაზრდა საზღვარგარეთ მიილტვის ამ პროფესიის შესასწავლად. როგორ ხედავთ დირიჟორების მომავალს საქართველოში?

ახალგაზრდები საზღვარგარეთ, რომ მიდიან და აქვთ ამის საშუალება ძალიან კარგია, რადგან ჩვენ რაც შეგვიძლია ყველაფერს ვასწავლით, იმისთვის, რომ არაფერი გამოგვრჩეს და შეიძლება გამოგვრჩეს. აგრეთვე ცოდნის გასაღრმავებლად იქ უფრო მეტი გამოცდილებაა, ბევრი საშემსრულებლო კოლექტივიაა. იქ სადირიჯორო ხელოვნება 200–300 წელს ითვლის. ჩვენგან ბევრნი მიდიან და რომც დაბრუნდნენ აქ ყველა ვერ იმუშავებს. თბილისში გვაქვს სულ რაღაც სამი სიმფონიური ორკესტრი და ერთი კაპელა, ქუთაისში გვაქვს ორკესტრი და გუნდი, ბათუმში გვაქვს ორკესტრი და გუნდი. დირიჟორობა იმდენს უნდა და აქვს ამის ნიჭი, ყველა რომც ჩამოვიდეს ვერ იმუშავებს. მე ადრე ვთქვი, რომ მოვიდოდა დრო და ქართველი ვოკალისტები მსოფლიო სცენებს დაიპყრობენ. ახლა ვამბობ, გავა ათიოდე წელი და ჩვენი დირიჟორები ისეთივე წარმატებით იმუშავებენ ევროპის ქვეყნებსა და ამერიკაში, როგორც ეს ვოკალისტებსა და პიანისტებს შემთხვევაში. მე მათ წარმატებას ვუსურვებ.

დღეს თუ არიან ახალგაზრდა, პერსპექტიული სტუდენტები,რომელთა პოტენციალი გვაძლევს იმის თქმის უფლებას, რომ მათი მოღვაწეობა წარმატებული იქნება მომავალში? თუ გვყავს ახალგაზრდა დირიჯორების ჯგუფი და რას უსურვებდით სამომავლოდ მათ?

ამ საკითხში შეზღუდულები არასოდეს ვიქნებით, იმიტომ, რომ ქართველები უფლის ნებით მოჭარბებულად ნიჭიერები ვართ და საჭიროა მხოლოდ მუშაობა და მუშაობა. კონსერვატორიის სადირიჟორო კათედრაზე  არაინ ძალიან ნიჭიერი, პერსპექტიული სტუდენტები. გააჩნია ვინ როგორ იმუშავებს თავისთავზე და როგორ გაჰყვება ამ პროფესიას. დირიჟორობა ისეთი რამ გახლავთ, ერთ ზღვარზე გაჩერება შეუძლებელია, სანამ დირიჟორს შეუძლია ფეხზე დგომა, აზროვნება და ხელის გაქნევა ის ყოველთვის იზრდება და იზრდება შემოქმედებითად. იმედი მაქვს, დღევანდელი სტუდენტებიდან, შეიძლება ითქვას ყველა არა, მაგრამ ვინც იმუშავებს და იშრომებს ნამდვლიად  წარმატებული დირიჟორები გამოვლენ.

11.05.14

თეონა ბარვენაშვილი

fb-share-icon
Tweet
Share1Tweet1Share

მსგავსი სტატიები

ბევრისთვის უცნობი მეოთხე ქართული ანბანი – „დედაბრული ხელი“
ახალი ამბები

ბევრისთვის უცნობი მეოთხე ქართული ანბანი – „დედაბრული ხელი“

2023/09/21
არქეოლოგებმა სამეგრელოში შუასაუკუნეების პერიოდის ეკლესია აღმოაჩინეს
ახალი ამბები

არქეოლოგებმა სამეგრელოში შუასაუკუნეების პერიოდის ეკლესია აღმოაჩინეს

2023/09/20
ნინი ბრეგვაძე ამერიკული „ვოისის” მონაწილეა
ახალი ამბები

ნინი ბრეგვაძე ამერიკული „ვოისის” მონაწილეა

2023/09/17
“ამბობდა, – მე, ტრაგედიისთვის დაბადებული კაცი, კომედიაში ვიღუპებიო…” – იპოლიტე ხვიჩიას ცხოვრების გზა და დიდი სიყვარული
ახალი ამბები

“ამბობდა, – მე, ტრაგედიისთვის დაბადებული კაცი, კომედიაში ვიღუპებიო…” – იპოლიტე ხვიჩიას ცხოვრების გზა და დიდი სიყვარული

2023/09/16
10 ქართველი მხატვარი, რომლის შესახებაც მთელმა მსოფლიომ უნდა იცოდეს
ახალი ამბები

10 ქართველი მხატვარი, რომლის შესახებაც მთელმა მსოფლიომ უნდა იცოდეს

2023/09/11
ტრაგედია, რის შემდეგაც ლეგენდარულმა ლიანა ისაკაძემ ყველაფერზე უარი თქვა
ახალი ამბები

ტრაგედია, რის შემდეგაც ლეგენდარულმა ლიანა ისაკაძემ ყველაფერზე უარი თქვა

2023/09/09

კალენდარი

September 2023
M T W T F S S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
« Aug    

სიახლეები

  • გარყვნილი ქმედება არასრულწლოვან გოგონაზე – ოზურგეთში, 62 წლის მამაკაცის მიმართ გამოძიება დაიწყო 2023/09/23
  • გორში მანქანა გაჩერებულ 5 ავტომობილს შეეჯახა 2023/09/23
  • „არ უნდა ატეხო განგაში იმის გამო, რომ შენი სიკეთე ვერ დაინახეს,” – მამა შალვა კეკელია 2023/09/23

Categories

  • ანალიტიკა
  • ახალი ამბები
  • გამოკითხვების არქივი
  • განათლება და მეცნიერება
  • დიპ.დაიჯესტი
  • ეკონომიკა
  • ექსკლუზივი
  • ვიდეო
  • თბილისური ამბები
  • კატეგორიის გარეშე
  • კულტურა
  • მთავარი მოვლენები
  • მკითხველის ბლოგი
  • მოგზაურობა
  • მსოფლიო
  • პერსონა
  • პოლიტიკა
  • რელიგია
  • რჩევები
  • საზოგადოება
  • სამართალი
  • სპორტი


© 2020 Created by

No Result
View All Result
  • მთავარი
  • პოლიტიკა
  • ექსკლუზივი
  • მსოფლიო
  • პერსონა
  • საზოგადოება
  • სპორტი
  • რელიგია
  • კატეგორიები
    • თბილისური ამბები
    • ბიზნესი და ეკონომიკა
    • სამართალი
    • ანალიტიკა
    • კულტურა
    • განათლება და მეცნიერება
    • მოგზაურობა
    • მკითხველის ბლოგი
    • რჩევები

© 2020 Created by

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In