საქართველოს სახალხო დამცველის მიერ გამოქვეყნებულ ანგარიშში, რომელიც 2015 წელს ქვეყანაში ადამიანის უფლებებისა და თავისუფლებათა დაცვის მდგომარეობასა ეხება, აღნიშნულია, რომ კვლავაც მწვავე და სისტემური ხასიათის პრობლემას წარმოადგენდა საჯარო სკოლაში ზოგადი განათლების შესახებ კანონის მოთხოვნების, რელიგიური ნეიტრალიტეტის დაცვისა და დისკრიმინაციულ და შეუწყნარებელ გარემოსთან დაკავშირებული საკითხები.
მიუხედავად იმისა, რომ კანონი ზოგადი განათლების შესახებ კრძალავს, მოსწავლეს, მშობელს ან მასწავლებელს დაეკისროთ ისეთი ვალდებულების შესრულება, რომელიც ეწინააღმდეგება მათ რწმენას, აღმსარებლობას ან სინდისს. რელიგიური უმცირესობები სახალხო დამცველის წარმომადგენლებთან საუბრებში მსგავსი დარღვევების შესახებ საუბრობენ.
“მოსწავლეები სისტემატურად ხდებიან შეუწყნარებლობისა და დისკრიმინაციული მოპყრობის მსხვერპლნი, ილახება მათი რელიგიის თავისუფლება: მოსწავლეები ორგანიზებულად დაჰყავთ მართლმადიდებლურ ტაძრებში ან სასულიერო პირებს სკოლებში იწვევენ, ხდება მოსწავლეების დალოცვა, ანთებენ სანთლებს, გაკვეთილები იწყება ლოცვით, პედაგოგები დომინანტი რელიგიის უპირატესობას უსვამენ ხაზს, აკნინებენ უმცირესობათა აღმსარებლობას, ეწევიან პროზელიტიზმს, არის ინდოქტრინაციის შემთხვევები და სხვ. რელიგიურ უმცირესობებს მიკუთვნებული მოსწავლეები, რომელთა რწმენას არსებითად ეწინააღმდეგება სხვა რელიგიის რიტუალებში მონაწილეობა, ხშირად იძულებულნი ხდებიან არ გაამჟღავნონ აღმსარებლობა და ნების წინააღმდეგ ჩაებან მსგავს ღონისძიებებში იმ მოტივაციით, რომ ამით უმრავლესობისგან უფრო მეტად გარიყვასა და დისკრიმინაციას აირიდებენ თავიდან,”- სახალხო დამცველის 2015 წლის ანგარიში.
უჩა ნანუაშვილის თქმით, ასევე არ სრულდება კანონით აკრძლული საჯარო სკოლის ტერიტორიაზე რელიგიური სიმბოლოების არააკადემიური მიზნით განთავსების მოთქხოვნა და ადგილი აქვს სკოლის სამასწავლებლოებში რელიგიური კუთხისა და საკლასო ოთახში რელიგიური სიმბოლოების განთავსებას.
“საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს შიდა აუდიტის დეპარტამენტმა 158-ე საჯარო სკოლიში გამოავლინა შედეგი შემთხვევა: სკოლის სამასწავლებლოში მოწყობილია რელიგიური კუთხე, ხოლო 13 საკლასო ოთახში განთავსებულია რელიგიური სიმბოლოები. EMC საკუთარ გაცხადებაში მიუთითებს, რომ მასწავლებლები გაკვეთილებს საკმევლის ანთებით იწყებენ, ხოლო მუსიკის გაკვეთილებზე ყველა მოსწავლეს ასწავლიან მართლმადიდებლურ გალობას. შიდა აუდიტის დეპარტამენტის დასკვნის თანახმად, დირექტორის მოვალეობის შემსრულებლის განმარტებით, წელიწადში ერთხელ ან ორჯერ გამოვლინდა შემთხვევა, როდესაც საგაკვეთილო პროცესის დაწყებამდე, პედაგოგთა ერთობლივი სურვილითა და თანხმობით, მუსიკის მასწავლებელმა სამასწავლებლოში ხატებთან აკმია საკმეველი. მისივე განმარტებით, მუსიკის მასწავლებლები მოსწავლეებს ასწავლიან მხოლოდ გრიფირებული სახელმძღვანელოებით გათვალისწინებულ საგალობლებს,”– უჩა ნანუაშვილი
ადგილი ჰქონდა ასევე, მუსლიმი აღმსარებლობის მქონე ბავშვების ეკლესიაში მოსალოცად წაყვანას და მართლმადიდებელი სასულიერო პირის მიერ სკოლის კურთხევას.
სახალხო დამცველის ოფისმა წერილით მიმართა განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს და მოითხოვა აღნიშნული ფაქტების აღკვეთა. მსგავსი ფაქტების თავიდან აცილების მიზნით, სკოლის თანამშრომლებს მიეცათ მითითებები და განემარტათ, რომ სკოლა უნდა იყოს თავისუფალი რელიგიური გავლენისგან.
სოფიკო ნინიკაშვილი