• რეკლამა საიტზე
  • კონტაქტი
  • ჩვენ შესახებ
Tuesday, December 16, 2025
TTimes.GE
No Result
View All Result
19 °c
Tbilisi
  • მთავარი
  • პოლიტიკა
  • ექსკლუზივი
  • მსოფლიო
  • პერსონა
  • საზოგადოება
  • სპორტი
  • რელიგია
  • კატეგორიები
    • თბილისური ამბები
    • ბიზნესი და ეკონომიკა
    • სამართალი
    • ანალიტიკა
    • კულტურა
    • განათლება და მეცნიერება
    • მოგზაურობა
    • მკითხველის ბლოგი
    • რჩევები
No Result
View All Result
  • მთავარი
  • პოლიტიკა
  • ექსკლუზივი
  • მსოფლიო
  • პერსონა
  • საზოგადოება
  • სპორტი
  • რელიგია
  • კატეგორიები
    • თბილისური ამბები
    • ბიზნესი და ეკონომიკა
    • სამართალი
    • ანალიტიკა
    • კულტურა
    • განათლება და მეცნიერება
    • მოგზაურობა
    • მკითხველის ბლოგი
    • რჩევები
No Result
View All Result
TTimes.GE
No Result
View All Result

ინკლუზიური განათლება და მშობელი – რა უნდა იცოდეს მან

6 years ago
კატეგორია: საზოგადოება
A A
ინკლუზიური განათლება და მშობელი – რა უნდა იცოდეს მან
30
გაზიარება
გააზიარე Facebook-ზეგააზიარე Twitter-ზე

დღეს ჩვენ ხშირად გვესმის, რომ განსაკუთრებული საჭიროებების მქონე ადამიანს ყველა შესაძლებლობა აქვს, რომ, ყველა სიკეთესთან ერთად, სრულფასოვანი განათლებით ისარგებლოს. როგორ არის ეს რეალურად? ძალიან მნიშვნელოვანია, რა როლი აქვს და რა შეუძლია ასეთ მოცემულობაში მშობელს. ცხადია, მისი როლი განუზომელია და აუცილებელია, მან იცოდეს, რა შემთხვევაში როგორ უნდა მოიქცეს, რომ მისმა შვილმა თავი კომფორტულად იგრძნოს. რას გულისხმობს ინკლუზიური განათლება და რა უნდა იცოდეს მშობელმა – არსებულ საკითხზე „თბილისი თაიმსს“ ფსიქოლოგი თეო კოკოსკერია ესაუბრა.

„ინკლუზიური განათლება თავის თავში გულისხმობს ყველა ტიპის სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე მოსწავლეების ჩართვას საგანმანათლებლო პროცესში თანატოლებთან ერთად და მათზე მორგებული მიდგომებისა და სტრატეგიების შეთავაზებას სასწავლო პროცესში.

იგი მოიცავს კომპლექსურ მიდგომებს და მისი ეფექტური განხორციელება მნიშვნელოვნად არის დამოკიდებული იმ ადამიანებზე, რომლებიც უშუალოდ არიან ჩართულნი ბავშვის აღზრდისა და განათლების პროცესში. შეიძლება ითქვას, რომ ბავშვი, ოჯახი, მასწავლებელი – ეს არის ის ქვაკუთხედი, რომელზეც დგას ეს მოდელი. განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია მშობლის როლი, რადგან სწორედ მასთან ერთად იწყებს ბავშვი თავისი პირველი ცხოვრებისეული ნაბიჯების გადადგმას. მშობლის ჩართულობას დიდი გავლენა აქვ მათი პიროვნების ჩამოყალიბებაში, აკადემიური მიღწევების გაუმჯობესებაზე, თვითშეფასების მაჩვენებელზე, პოზიტიურ ქცევასა და ურთიერთობებზე როგორც თანაკლასელებთან, ასევე – მასწავლებლებთან. მშობელი აქტიურად უნდა თანამშრომლობდეს პედაგოგთან, რათა მათ ერთობლივად შეძლონ მოსწავლის საჭიროებებისა და შესაძლებლობების განსაზღვრა, სწავლების პროცესში ბავშვის რეგრესისა თუ პროგრესის შეფასება; აგრეთვე, დასახული მიზნების მისაღწევად, შესაბამისი აქტივობების დაგეგმვა“.

როგორ შეაფასებთ, რა გამოწვევების წინაშე დგას ინკლუზიური განათლება საქართველოში და რამდენად ხარისხიანია ის?

საქართველოში, ამ მიმართულებით ცვლილებების განხორციელება დაიწყო 2006 წელს, როდესაც შესაბამისმა ორგანოებმა საგანმანათლებლო პროგრამებში ძირითადი აქცენტები ინკლუზიურ განათლებაზე გააკეთეს, ხოლო 2013 წელს დაემატა კიდევ ერთი მნიშვნელოვანი მიმართულება – პროფესიული განათლება, როცა ამ საფეხურზეც ინკლუზიური განათლების მოდელით სწავლება სავალდებულო გახდა საგანმანათლებლო დაწესებულებებისათვის.

არსებულ მდგომარეობაზე საუბრისას აღსანიშნავია ის რეფორმები და ღონისძიებები, რომლებიც ამ მხრივ გატარდა, მათ შორის – ხელშემწყობი პროგრამების შემუშავება, ინფორმაციული შეხვედრები, ტრენინგები, მასწავლებელთა პროფესიული გადამზადება. თითოეულმა მათგანმა თავისი როლი შეასრულა საქართველოში ინკლუზიური განათლების განვითარების კუთხით. თუმცა, კვლავ ვდგავართ გარკვეული გამოწვევების წინაშე, მათ შორის, შესაბამისი ინფრასტრუქტურის არ არსებობა, მწირი მატერიალური რესურსები განსაკუთრებით რეგიონებშია თვალსაჩინო. აგრეთვე, არასწორად დაგეგმილი საგანმანათლებლო პოლიტიკა, არსებული სტერეოტიპები ზღუდავს მოსწავლეთა ნაწილისათვის ხარისხიანი განათლების მიწოდებას.

რა კეთდება იმისათვის, რომ მშობელმა იცოდეს, როგორ მოიქცეს შვილთან, რომელსაც ინკლუზიური განათლების საჭიროება აქვს?

მშობელთა უმეტესობისათვის გარკვეულ სტრესს წარმოადგენს იმაზე ფიქრი, თუ როგორ შეძლებს განსაკუთრებული საჭიროების მქონე შვილისათვის განათლებისა და განვითარებისათვის საჭირო პირობების შექმნას. ამისათვის მნიშვნელოვანია, პირველ ყოვლისა, მათი ფსიქო განათლება, რაც გულისხმობს კომპეტენტური პირისაგან დეტალური ინფორმაციის მიწოდებას, ბავშვის საჭიროებებების, შესაძლებლობებისა თუ მისი განვითარების პოტენციალის შესახებ. სასკოლო სისტემაში მშობელს შეუძლია, მიმართოს სკოლის ფსიქოლოგს, სპეციალურ მასწავლებელს, აგრეთვე – მანდატურის სამსახურთან არსებულ ფსიქოლოგიური მომსახურების ცენტრს, რომელიც ახორციელებს ბავშვებისა და მათი მეურვეების ფსიქო-სოციალურ მომსახურებას.

სწორი წარმოდგენა აქვთ მშობლებს ინკლუზიური განათლების შესახებ?

ინკლუზიური განათლების შესახებ წარმოდგენები დროთა განმავლობაში დადებითად იცვლება როგორც მშობლებში, ასევე – მთელს საზოგადოებაში, რაც ცნობიერების ამაღლებას შეიძლება დავუკავშიროთ. ამ საკითხთან დაკავშირებული დინამიკა შემდეგია: ინკლუზიური განათლების დანერგვას, როცა სხვადასხვა დაღვევის მქონე მოსწავლეებმა სპეციალიზებული სკოლების გარდა საჯარო სკოლებში დაიწყეს განათლების მიღება საკმაოდ დიდი წინააღმდეგობა მოჰყვა, რადგან მშობლები არ იყვნენ ინფორმირებულნი, თუ რა პროცესებთან ჰქონდათ საქმე და ზოგადად რა მიზნებს ისახავს ინკლუზიური განათლება. მაგალითად, 5-6 წლის წინ ჩატარებულ კვლევებში რესპოდენტთა ნახევარი მიიჩნევდა, რომ სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე მოსწავლეები დისკრიმინაციის მსხვერპლნი და ნაკლებად მიღებულნი იყვნენ საზოგადოების მხრიდან. დღესაც, გარკვეულწილად, არსებობს მსგავსი შემთხვევები, თუმცა არსებული ტენდენცია ბევრად საიმედოა და მშობელთა უმეტესობა აცნობიერებს იმ ღირებულებების მნიშვნელობას, რომელსაც ინკლუზიური განათლება ემსახურება.

ამ თემის ირგვლივ თუ არსებობს კვლევები, ლიტერატურული მასალა?

დიახ, უამრავი კვლევა და ლიტერატურული მასალა არსებობს, თუმცა მათი უმეტესობა ინგლისურ ენაზეა ხელმისაწვდომი, ფსიქოლოგიური ჟურნალებისა და ელექტრონული სამეცნიერო ბაზების საშუალებით. რაც შეეხება საქართველოში ჩატარებულ კვლევებს – მონაცემები შედარებით მწირია. თუმცა ინფორმაციის მიღება შესაძლებელია ინკლუზიურ განათლებასთან დაკავშირებით გამოცემული სახელმძღვანელოებისა და გზამკვლევების დახმარებით.

სტიგმა – ამაზე რას გვეტყვით და რა როლი აქვს ამ ჭრილში მშობელს?

ამ მიმართულებით, უახლოესი წარსულიც რომ ავიღოთ, საკმაოდ არასახარბიელო მდგომარეობა იყო. ამას ადასტურებს ზემოთ მოყვანილი კვლევაც, რომელშიც იკვეთება ამ ბავშვების მიმართ არსებული დისკრიმინაციული ფონი და განწყობები. თუმცა დღეისათვის, მეტნაკლებად, გაუმჯობესებულია მდგომარეობა. აღსანიშნავია, რომ მშობელს, ამ ჭრილშიც განსაკუთრებული დატვირთვა აქვს. პირველ ყოვლისა, თავად უნდა გააცნობიეროს, რომ თითოეული ბავშვი იზრდება და ვითარდება ინდივიდუალური ტემპით და არ შეადაროს სხვებს. არის შემთხვევები, როდესაც სწორედ მათი მხრიდან იწყება ბავშვის სტიგმატიზირება; მაგალითად: აქვს დასწავლის უნარის დარღვევა, ვერ ძლევს პროგრამით გათვალისწინებულ მასალას. მშობელი ამით უკმაყოფილოა და სხვადასხვა ეპითეტებით „ამკობს“ მაგ: ზარმაცი, უინტერესო და ა.შ. რის გამოც ბავშვი, შესაძლოა ფსიქოლოგიური ზეწოლის ქვეშ აღმოჩნდეს, რამაც თავის მხრივ, თვითშეფასებასთან დაკავშირებული პრობლემები გამოიწვიოს. მშობელთა ემოციური მხარდაჭერა ბავშვს დაცულად აგრძნობინებს თავს, დადებით გავლენას ახდენს მის მოტივაციაზე; ეხმარება დამოუკიდებლობის უნარების განვითარებასა და საკუთარი ძალებისადმი რწმენის ჩამოყალიბებაში.

ავტორი: მარიამ ტიელიძე

fb-share-icon
Tweet
Share12Tweet8

ახალი ამბები

სასამართლოს დამოუკიდებლობით საქართველო ევროპის საუკეთესო ოცეულშია
ახალი ამბები

სასამართლოს დამოუკიდებლობით საქართველო ევროპის საუკეთესო ოცეულშია

12/10/2025
BBC – საქართველოში მომიტინგეების წინააღმდეგ, სავარაუდოდ, პირველი მსოფლიო ომის დროინდელი ქიმიური იარაღი გამოიყენეს
ახალი ამბები

BBC – საქართველოში მომიტინგეების წინააღმდეგ, სავარაუდოდ, პირველი მსოფლიო ომის დროინდელი ქიმიური იარაღი გამოიყენეს

12/02/2025
სურსათის ეროვნული სააგენტო თევზის საწარმოებს ამოწმებს – რა დარღვევებია გამოვლენილი
ახალი ამბები

სურსათის ეროვნული სააგენტო თევზის საწარმოებს ამოწმებს – რა დარღვევებია გამოვლენილი

11/21/2025
“ნუ მაქცევთ მკვლელად, თქვენ ხედავთ 35-37კგ, ძაძებით შემოსილ ქალს, რომელიც უსუსურის შთაბეჭდილებას ტოვებს, მაგრამ ცდებით” – მოკლული მასწავლებლის დედა
ახალი ამბები

“ნუ მაქცევთ მკვლელად, თქვენ ხედავთ 35-37კგ, ძაძებით შემოსილ ქალს, რომელიც უსუსურის შთაბეჭდილებას ტოვებს, მაგრამ ცდებით” – მოკლული მასწავლებლის დედა

11/18/2025
ზურაბ ზვიადაურს იარაღის უკანონო შეძენა-შენახვა-ტარების საქმეზე საპროცესო შეთანხმება გაუფორმდა – მკვლელობის საქმეზე კი მის საქმეს ნაფიცი მსაჯულები განიხილავენ
ახალი ამბები

ზურაბ ზვიადაურს იარაღის უკანონო შეძენა-შენახვა-ტარების საქმეზე საპროცესო შეთანხმება გაუფორმდა – მკვლელობის საქმეზე კი მის საქმეს ნაფიცი მსაჯულები განიხილავენ

11/16/2025
„სფერო ჰოლდინგის“ დამფუძნებელი გივი წულეისკირი დააკავეს
ახალი ამბები

„სფერო ჰოლდინგის“ დამფუძნებელი გივი წულეისკირი დააკავეს

11/10/2025

კალენდარი

December 2025
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Nov    

სიახლეები

  • “ალისკას ძმებთან აქვს ურთიერთობა, ძირითადად უფროს ძმასთან… ედუარდი რამდენჯერმე იყო ჩვენთან” – სოფო ნიჟარაძე საუბრობს მიხეილ სააკაშვილის შვილებთან და დედასთან ურთიერთობაზე 12/15/2025
  • პაატა კურტანიძე: საქართველოში არ არის მაღალი გადასახადები, არ არის კორუფცია, ზეწოლა – არანაირი სურვილი არ მაქვს რომ ვთქვა, რომელიმე მეზობელ ქვეყანაში ჩავალ, ან კლინიკას გავხსნი, ან აფთიაქებს და მერე ვეძებო, ვინ უნდა მყავდეს იქ მფარველი მთავრობაში 12/15/2025
  • ზუგდიდში, დენის დარტყმის შედეგად მუშა დაიღუპა 12/15/2025

Categories

  • ანალიტიკა
  • ახალი ამბები
  • გამოკითხვების არქივი
  • განათლება და მეცნიერება
  • დიპ.დაიჯესტი
  • ეკონომიკა
  • ექსკლუზივი
  • ვიდეო
  • თბილისური ამბები
  • კატეგორიის გარეშე
  • კულტურა
  • მთავარი მოვლენები
  • მკითხველის ბლოგი
  • მოგზაურობა
  • მსოფლიო
  • პერსონა
  • პოლიტიკა
  • რელიგია
  • რჩევები
  • საზოგადოება
  • სამართალი
  • სპორტი


© 2020 Created by

No Result
View All Result
  • მთავარი
  • პოლიტიკა
  • ექსკლუზივი
  • მსოფლიო
  • პერსონა
  • საზოგადოება
  • სპორტი
  • რელიგია
  • კატეგორიები
    • თბილისური ამბები
    • ბიზნესი და ეკონომიკა
    • სამართალი
    • ანალიტიკა
    • კულტურა
    • განათლება და მეცნიერება
    • მოგზაურობა
    • მკითხველის ბლოგი
    • რჩევები

© 2024 Created by

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In