ჩინეთის ეკონომიკის შესახებ არაერთი ექსპერტი, თუ წამყვანი სააგენტო აქვეყნებს სტატიებს. კონკრეტულად იმის თქმა და ვარაუდი,თუ როგორი იქნება ჩინეთის ეკონომიკის მომავალი ძალიან რთულია.
რამდენიმე თვის წინ ვარაუდობდნენ, რომ ქვეყანა შეძლებდა აშშ-ს ეკონომიკურ პროცესებს დაწეოდა და უახლოეს მომავალში უკეთესი შედეგები ეჩვენებინა. თუმცა მსოფლიოში არსებულმა ეკონომიკურმა კრიზისმა, თუ გეოპოლიტიკური პროცესების არასტაბილურობამ დაგვანახა,რომ ნამდვილად არაა ჩინეთის ეკონომიკის მომავალი ისეთი, როგორიც წარმოგვედგინა.
McKinsey-ს ერთ-ერთი დირექტორი, გორდონ ური წერს, რომ ამ ქვეყნის ეკონომიკური პროცესები წლების განმავლობაში უფრო რთული და ასევე,რთულად აღსაწერი ხდება. გთავაზობთ, გორდონ ურის სტატიას, სადაც ის 2016 წლის ჩინეთის ეკონომიკურ მდგომარეობის შესახებ, რამდენიმე ვარაუდს გამოთქვამს.
პირველ რიგში, რაც უნდა ითქვას, ის არის,რომ ჩინეთის ეკონომიკა შედგება ბევრი სუბეკონომიკური ელემენტისგან. თითოეული მათგანი მილიარდ დოლარზე მეტს გამოიმუშავებს ერთ კვარტალში. ზოგიერთი მათგანი სწრაფად ვითარდება, ზოგი კი პირიქით. მათი უმეტესობა მსოფლიო მნიშვნელობისაა და სერიოზულ კონკურენციას უწევს სხვა კომპანიებს, უფრო მცირე ნაწილი კი მალევე ქრება და ახალი ჩნდება მის ადგილას.
როგორი შეგრძნებაა,როდესაც იცი,რომ 2015 წლის ერთ-ერთი მომგებიანი ბიზნესი,რომელიც ჩინეთში წარმატებით არსებობს კინო-თეატრებია, 2016 წელს შესაძლო სხვამ ჩაანაცვლოს. პასუხი კითხვაზე, რომ რა შეიძლება გამოიწვიოს არასტაბილურობამ და მუმდივმა ცვლილებებმა, რომელიც ქვეყნის ეკონომიკურ წრეში ხდება, მარტივია, თუმცა ჩინეთის შემთხვევაში ყველაფერი გაცილებით სხვაგვარადაა.
ჩინეთის მთლიანი შიდა პროდუქტის 6%-ით გაზრდას ვარაუდობენ. ექსპერტები ფიქრობენ, რომ ეს ზრდა საგრძნობელად დიდ ზეგავლენას მოახდეს ჩინეთის მოსახლეობის ცხოვრების პირობებზე: მათ გარემოზე, ჯამრთელობაზე, შემოსავლებსა და ა.შ.
მიღწევები შესაძლოა შეეხოს ქვეყნის ფისკალურ და მონეტარულ პოლიტიკას, თუმცა ექსპერტებს ყველაზე მეტად აინტერესებთ დოლარის ღირებულება ქვეყანაში 2016 წელს. 2015 წელს დაწყებული ფინანსური რეფორმები კი მოიტანს შედეგად საბაზრო ეკონომიკაზე დაფუძნებულ გადანაწილებულ კაპიტალს.
შესაძლოა პოზიტიურ მოლოდინებში ჩაითვალოს მეტი დერეგულაციები,რომელიც შეეხება IPO პროცესებს, რაც გულისხმობს რეგისტრაციებს, პირადი შეთანხმებების ნაცვლად, ასევე მეტი საერთაშორისო სტუდენტის მიღებას ქვეყანაში, 2015 წელსვე დაწყებული კანონების რეიმპლემეტაციას, რომელიც გულისხმობს დეცენტრალიზაციის მხარდაჭერას, თუმცა ეეჭვებათ ექსპერტებს და ფიქრობენ, რომ ეს, პირიქით, ცენტრალიზაციის გაძლიერებას მოუტას ქვეყანას.
ინფრასტრუქტურის გაძლიერება ქვეყნის მთავარი პოლიტიკაა, მისი განვითარება შეეხება არამხოლოდ დიდ ქალაქებს, არამედ მათ ირგვლივ მყოფ ტერიტორიებსაც.
საინტერესოა ჩინეთი 2016 წელს და მისი ეკონომიკა გლობალური პრობლემების პირისპირ. მნიშვნელოვანია ის ფაქტი, რომ „მწვანე ინიციატივებმა“, პარიზში გამართულმა შეხვედრამ გლობალური უსაფრთხოების შესახებ, გარკვეული ცვლილებები შეიტანა ეკონომიკურ პროცესებში. ჩინეთისთვის გარემოს დაცვა ერთ-ერთ მნიშვნელოვან მიზნად გადაიქცა. ქვეყანა დაიწყო ჰაერის გამფლიტრავი მოწყობილობის წარმოება, რომლითაც, სავარაუდოდ ბევრი ქვეყანა დაინტერესდება. 13 წლიანი პერსპექტივა და არსებული გეგმები, რომელიც 2016 წლის დასაწყისში ქვეყანამ შეიმუშავა ფიქრობენ, რომ ჩინეთს ბევრ წარმატებას მოუტანს. ეს წარმატებები იქნება, როგორც დედაქალაქში მცხოვრებლებისთვის, ისე რეგიონებში და სოფლად მყოფი მოსახლეობისთვის სასარგებლო.
მნიშვნელოვანი საკითხია ინვესტორები და ჩინეთი. ჩინელი ინვესტორები,დღესდღეობით, დამოკიდებულნი არიან საბანკო დეპოზიტებსა და ქონებაზე. პოლიტიკა, რომელიც,ჯერ კიდევ, 2012 წელს დაიწყო დღესაც გრძელდება. ჩინეთის ხელისუფლება უცხოური კომპაიების მოგების გადასახადის შემცირება დაისახა მიზნად. ეს გულისხმობდა, უცხოელი ინვესტორების მოგების 50%-ის რეპატრიაციას შემცირებული გადასახადით. ეს ნაბიჯი,რა თქმა უნდა, ინვესტორების მოსაზიდად იყო გადადგმული.
სტატიის ავტორი განსაკუთრებულად ეხება ჩინეთის სოფლის მეურნეობას და მას გამოყოფს ქვე-სათაურით: ჩინეთის სოფლის მეურნეობა იზრდება და იზრდება – სოფლის მეურნეობა და საქონელი,რომელიც ექსპორტზე გავა დიდ რიცხვს მიაღწევს. რუსეთი ექსპორტის რიცხვის ზრდაში დიდ როლს ითამაშებს, რადგან დასავლური სანქციების შემდეგ ის აღმოსავლეთიდან დაიწყებს პროდუქტის ექსპორტირებას. ჩინელი ინვესტორები, სავარაუდოდ, ბევრ ინვესტიციებს ავსტრალიაში ჩადებენ.
მეტი ცენტრალიზაციის მიზნით, კი სხვადასხვა რეფორმა გატარდება, მათ შორის ერთ-ერთია პენსიების გადანაწილება.
პენსიების განაწილება პროვინციების დოეზე ხდება, ხოლო დანაკლისების შევსებას ცენტრი ახორციელებს. ეს აძლევს ადგილობრივ ხელისუფლებას, რომ გაზარდოს მათი ჩართულობა პროვინციების საქმიანობებში.
2016 წლის გეგმებში შედის გლეხის, როგორც ქვედა ფენის გაქრობა და საშუალო კლასის ჩამოყალიბება, რაც გულისხმობს ცხოვრების დონის გაუმჯობესებას. ბეიჯინის მოსახლეობა ოფიციალურად 60%-ით გაიზარდა, რაც 21 მილიონია. ხელისუფლება იწყებს მთელი ქვეყნის ფარგლებში სამუშაო ადგილების შექმნას, რათა ურბანიზაციის დონემ დაიწიოს.
ავტორი იმოწმებს ასევე ექსპერტების მოსაზრებებსაც, რომლებიც ამ ვარაუდების გამყარების მნიშვნელოვან საფუძველს სტრუქტურული ცვლილებების განხორციელებაში ხედავენ. ეს ცვლილებები გულისხმობს შრომის ნაყოფიერების გაზრდას, პრივატიზაციას სახელმწიფოს დაქვემდებარებაში მყოფ სექტორებში და ინვესტირებისთვის დამატებითი მასტიმულირებელი საშუალებების შემუშავებას.
თემაზე მუშაობდნენ:
გიორგი მიქანაძე
ნათია კეკენაძე