რამდენიმე დღის წინ ქართულ ინტერნეტ თუ ბეჭდურ სივრცეში “გრინ ბარეტის” ფსევდონიმით ცნობილი ჟურნალისტისა და პოეტის ფეისბუქ-პოსტი გავრცელდა, სადაც მასწავლებლების გაზრდილ ხელფასებზე და განათლების სისტემაში შექმნილ მდგომარეობაზე იყო საუბარი. „თითისტოლა ბავშვები თუ პირველი კლასიდან უმაღლესის კარამდე აუცილებლად ყველა საგანში მაინც რეპეტიტორებთან უნდა ატარო, (თანაც არ დაგავიწყდეთ, რომ ერთი სკოლის მასწავლებელი, როგორც წესი, მეორე სკოლის მოსწავლეების რეპეტიტორია და – პირიქით) მაშ ეს რეპეტიტორი, იქ, სადაც მასწავლებლობისთვის იღებს ხელფასს, – რით არის დაკავებული, – იცით ვინმემ?!! ეს ამდენი საჯარო სკოლა, თავისი ინფრასტრუქტურითა და მანდატურ-მასწავლებლებით, რისთვისაა საჭირო ხოვერმეტყვით?!“ – ვკითხულობთ ფეისბუქ-პოსტში, რომელმაც ათი ათასამდე მოწონება და კომენტარი დააგროვა. სწორედ ამ კითხვებით TIA.GE -მ პედაგოგიკის მეცნიერებათა დოქტორს და განათლების ესპერტს, ზურაბ ვახანიას მიმართა.
– ხელფასების მომატება მოსწავლეთა შედეგებზე, მით უმეტეს, გრძელვადიან პერსპექტივაში არ აისახება, თუმცა მასწავლებელთა ნაწილი არათუ ხელფასის მომატებას, სკოლაში ყოფნას არ იმსახურებს.
ჩვენ ისეთ მდგომარეობამდე მივედით, რომ საერთაშორისო ტესტირებებზე ჩვენს წინ არიან სახელმწიფოები, სადაც მასწავლებლის საშუალო ხელფასი ჩვენზე დაბალია. მასწავლებლის ხელფასის მომატება აუცილებელია, მაგრამ ეს სხვანაირად უნდა მოხდეს და პირველ რიგში, დამრიგებელს უნდა შეეხოს. დამრიგებელს ნამდვილად მაღალი ხელფასი უნდა ჰქონდეს, რომ ამ საქმეს არამასწავლებებლებმაც მოკიდონ ხელი და ბევრი სამუშაო ადგილი გაჩნდეს.
– მასწავლებელი დამრიგებლები საქმეს თავს ვერ ართმევენ?
– მასწავლებელს იმხელა დატვირთვა აქვს, რომ თავისი სადამრიგებლო კლასისთვის არ სცალია. ნუ იქნება მასწავლებელი, გამოჩნდება ხალხი, რომელსაც სასწავლო საათები არ ექნება. თუმცა, იმის მიხედვით, ვის რა სპეციალობა აქვს, შეიძლება შემცვლელ მასწავლებლებად იმუშაონ.
– სკოლას შემცვლელი მასწავლებლები არ ჰყავს?
– დღევანდელი გრიპების პერიოდში, საკმარისია მასწავლებელი ავად გახდეს ან შვილი ავად გაუხდეს, რომ გაკვეთილი ცდება – შემცვლელი მასწავლებელი არ არის. პანდემიის მერე ისედაც საშინელი ჩამორჩენაა და გაძლიერებული სწავლების ნაცვლად, გაკვეთილები პანტა-პუნტით ცდება. ასე რომ, შემცვლელი მასწავლებლის პრობლემა ბევრ სკოლაშია. მასწავლებელს რომ კვირაში 25 საათი აქვს, ის კოლეგას როგორ შეცვლის? ამისთვის სად სცალია? კიდევ სხვა პრობლემაა, რომ ზოგ საგანში ვაკანსიები არის და მასწავლებლები არა. ამ დროს რა კვალიფიკაციაზე შეიძლება ვისაუბროთ? კვალიფიციური მასწავებლის სიმცირეა მათემატიკაში, ფიზიკაში, სპორტში და კიდევ ბევრ საგანში.
– თუ მასწავლებელთა რაოდენობა ახლაც არ გვყოფნის, კლასების შემცირების შეთხვევაში ხომ გაცილებით მეტი მასწავლებელი დაგვჭირდება?
– ერთი ღონისძიება არაფრის მომცემია როდესაც ასეთ ღრმა უფსკრულში ვართ. ამ დროს კომპლექსური ღონისძიებებია საჭირო. მასწავლებელს სკოლაში ყოფნა უნდა სიამოვნებდეს, რომ ახალგაზრდები მივიზიდოთ, ამიტომ როცა საუბარია ხელფასის მატებაზე, მნიშვნელოვანია, ეს მატება შრომის პირობების გაუმჯობესებაზე აისახოს. დღეს ძალიან ძნელია სკოლაში მუშაობა. ხშირად მასწავლებელი საკლასო ოთახში დატანჯული და გაღიზიანებული შედის.